عکس| وضعیت پایگاه مخفی سیا در کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی

13:17 - 11 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۳۰۴۱
یکی از فرماندهان طالبان از رسانه‌ها دعوت کرد تا از محلی که آمریکا در آن برای کشتار و شکنجه زندانیان نقشه می‌کشید، دیدن کنند.

- خودروها و وسایل نقلیه زرهی که سازمان سیا از آن‌ها برای اجرای جنگ در سایه در افغانستان استفاده می‌کرد، پیش از خروج آمریکایی‌ها، صف آرایی شده و سوزانده شدند.

این محل متعلق به سیا در افغانستان که در آن نیرو‌های شبه نظامی آموزش می‌دیدند و مربوط به بدترین موارد نقض حقوق بشر در جنگ بود، پیش از خروج آمریکایی‌ها تخریب شد.

بسیاری از ابزار‌های قتل و ضرب و شتم، از اسلحه گرفته تا نارنجک، خمپاره تا توپخانه سنگین، صرفا به تکه‌های فلزی سوخته تبدیل شده است.

 

عکس| داخل پایگاه مخفی سیا در کابل؛ سوزانده شده و رها شده


اینها همه بخشی از مجتمع سیا بودند که به مدت ۲۰ سال قلب تاریک و مخفی جنگ به اصطلاح علیه تروریسم توسط آمریکا بود؛ یکی از بدترین سوء استفاده‌ها برای تشدید ماموریت در افغانستان.

مردانی که آنجا بودند، آن را «زندان تاریک» می‌نامیدند، چرا که در سلول‌های آن‌ها هیچ نوری وجود نداشت، تنها نوری که گاهی دیده می‌شد، نور چراغ قوه نگهبانان بوده است.

این پایگاه به مدت ۲ دهه محرمانه بوده و تنها در تصاویر ماهواره‌ای قابل مشاهده است که موقعیت مکانی آن با کمک بازماندگانی که در این مکان زندانی بوده‎اند، مشخص می‌شود.

اکنون نیرو‌های ویژه طالبان به این مکان وارد شده‎اند و اخیراً، به طور مختصر، محوطه مخفی را برای خبرنگاران بازگشایی کردند.

«ملاحسن»، فرمانده یگان ۳۱۳ طالبان، که هدایت گروه خبرنگاران در این مجموعه تخریب شده و سوخته را بر عهده داشت، می‎گوید «ما می‌خواهیم نشان دهیم که چگونه آن‌ها همه این چیز‌هایی را که می‌توانست برای ساختن کشور ما استفاده شود، هدر دادند؛ آن‌ها خودروها، اتوبوس‌ها و خودرو‌های زرهی را کاملا از بین برده‎اند.»

 

عکس| داخل پایگاه مخفی سیا در کابل؛ سوزانده شده و رها شده


این گزارش در بخش دیگری می‎گوید که تکنیک‌های شکنجه ثبت شده در محل، شامل بستن زندانیان به میله‌ها در بالای سر، محرومیت زندانیان از سرویس بهداشتی، برهنه ماندن آن‌ها و... بوده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *